Какво представляват разширените вени?

Заболяването разширени вени (познато още като варикоза), се изразява в подкожно разположени, изпъкнали вени с различни размери . Кръвта в разширените вени се движи неправилно и е в застой, който може да доведе до хронично възпаление (флебит) или образуване на тромб (тромбоза). Разширените вени са причина за постоянен дискомфорт. Могат да се появят навсякъде по тялото, но най често засягат долните крайници. Освен, че са болезнени и неестетически изглеждащи, разширените вени може да са причина за сериозни усложнения, ако не им се обърне внимание навреме.

Какви са причините за разширени вени?

Кръвта във вените се движи благодарение на съкращаването на съседните мускули. Те притискат съда и така придвижват кръвта във него. Посоката на движение на кръвта се определя от едни финни структури във вените, наречени клапи. Те са изградени от съединителна тъкан. Когато по някаква причина имаме увреждане на тези клапи, кръвта във вените се движи неправилно, увеличава се венозното налягане в съда и това води до разширение на вената. Причините могат да бъдат различни Една от най-честите е вродена или наследствена слабост на съединителната тъкан. Доказано е, че може да има наследствена или вродена предразположеност към разширени вени. Като цяло статистиката сочи, че по-често боледуват жени, отколкото мъже от това заболяване. Това се дължи на женските хормони, които отслабват стените и съединителната тъкан на кръвоносните съдове.

Появяват ли се разширени вени по време на бременност?

Бременноста може да бъде причина за появяване на разширени вени при пациенти, които са предразположени към заболяването. Това е периода, в който в женското тяло се увеличава обема на циркулиращата кръв. Това от своя страна води до повишено налягане във вените и е предпоставка за образуване на разширени вени. Друг фактор, предразполагащ бременните жени към това заболяване е действието на хормоните в тялото им, които отслабват съединителната тъкан. Разширените вени не са само козметичен проблем. Трябва да се отнесете сериозно към заболяването, защото в напреднала бременност, може да бъде опасно, както за майката, така и за плода. За да се диагностицира точното състояние е необходима консултация със съдов хирург или ангиолог.

Други причини?

Наднорменото тегло, заседналият начин на живот, напредването на възрастта, както и летните горещини, също могат да бъдат причина за появата на разширени вени.

Какви са симптомите?

Симптомите при варикоза са следните: тежест в крайниците, болка, парене, спазми, изпъкнали участъци на вените. Има редки случи, в които пациентите не изпитват физически дискомфорт от разширените вени, а ги притеснява само естетическото състояние на засегнатите участъци.

Как се потавя диагнозата разширени вени?

Поставянето на диагнозата изисква задължително консултация със съдов специалист (хирург или ангиолог). След обстоен разговор и щателен преглед се извършва доплерово изследване на повърхностната и дълбока венозна мрежа. Само чрез прецизно и професионално извършено изследване можем да получим информация за състоянието на вените, движениението на кръвта, стадия на заболяването, наличие на тромби и т.н. След изследването се изготвя „карта” на състоянието на венозната система и се предлага план за лечение, който е строго индивидуален при всеки пациент.

Д-р Иван Кючуков използва трайни мини-инвазивни методи за лечение, а именно: склеротерапиямикрофлебектомия и лазерена аблация - EVLA.

Има и други методи за лечение на разширени вени. Консервативното лечение включва медикаменти, локални лекарствени средства, хранителни добавки, еластокомпресия и т.н. Обикновено пациентите се повлияват временно и след кратък период от време разширените вени отново се появяват. За това горещо препоръчваме трайните методи на лечение!